onsdag 2 september 2009

2 hela vilodagar får duga!

Idag presenterades WOD´sen som det kommer tävlas i på SM

10:05 – Pass 1 – Heat 2
På tid:
500m Löpning
50 Marklyft (M: 90kg, K: 60kg)
50 Burpees
250m Farmers walk (M: 2×24kg, K:2×16kg)
50 Svingar (M: 24kg, K:16kg)
50 Sit-ups
500m Löpning

12:05 – Pass 2 – Heat 2
På tid:
3000m rodd

14:40 – Pass 3 – Heat 3
På tid, 5 varv av:
5 Stöt (från mark till ovan huvud, hur som helst)(M: 70kg, K:40kg)
10 Pull-ups (M: bröst till räcke K: haka över räcke)
20 Knäböj

Tyvärr gynnar upplägget lite tyngre personer, f.f.a. roddmomentet(Pass2) och 70kg Clean6Jerk(pass3) jag som hade hoppats på lite tyngre kroppsviktsövningar(Muscle-ups, Handstandpushups, Ringdips o.s.v.).

Så jag vet redan i förväg att det inte kommer bli någon topp-placering för mig, men saksamma. Jag ska dit och göra mitt bästa, det komemr bli riktigt kul(allt förutom att gå upp tidigt på morgonen).

Hade tänkt att ha mitt sista pass innan tävlingen i måndags, men jobbet gjorde att jag fick köra ofrivilliga Farmers walk igår med 2x40kg KB 2x32kg KB 2x24kg KB ca total sträcka ca 120-140 m. Räknas knappt men värt att nämnas då man kan se det som lite tjuvträning inför SM.

Fortfarande trött i underamrarna(hoppas de är pigga tills på lördag) när jag gick up idag, men det fick bli lite till. Jag har endast rott mer än 1000m en gång förut så jag blev tvungen att testa igen.

1500m rodd på tid

6:11min

Låg submax(kanske har 5:50min i mig), men drog ändå på mig en hel del mjölksyra i framlår. Skulle vilja koppla in sätet mer, men jag vet inte hur?! Snabba tips inför SM välkomna!
Kommer bli tufft att ta 3000m på 12min som var grundtanken, speciellt endast 1,5 timme efter första mödarpasset.

Hade löpskolning med en klient igår, känner av foten litegrann idag. Tur att det endast är 2x500m löpning imorrn, fast jag hade faktiskt även med tanke på fotens kondition föredragit 3000m löpning framför rodden.

Nu blir det iaf hel vila framför till SM på lördag och då jävlar ska det maxas till tusen!

Dagens kost
13.30 Salad olivier å ett LCHF-bröd
14.15 Träning
14.45 Rökta laxfenor, coleslaw, 1 morot, brownie,vispgrädde
20.30 3 hamburgare på lchf-bröd, coleslaw, chokladproteinpudding med macadamianötter och kokosflingor.

7 kommentarer:

Jenny sa...

Jag håller med dig David! Jag hade gärna sett HSPU, ring dips osv..
Jag gillar ju korta tunga pass, så pass 1 och 2 är inga favoriter kan jag säga.. Men, kul ska det bli! Lycka till!
Vi ses på lördag då!

/Jenny

David Englund sa...

Håller med dig Jenny, korta tunga pass är jag också starkare på, dock kört lite mer längre pass på senaste då jag vet att det är en svaghet.
Däremot kan jag lovaa dig att det är värre för mig attvända 70kg än vad det är för dig att vända 40kg :)

Laddat upp med 250gram kalvlever till frukost/lunch nu, så nu ska det bli lite tryck i kroppen!

Lycka till på lördag, vi ses där!

Mads Jacobsen sa...

ett tips ang rodden, som jag tycker har fungerat på klienter, och bekanta som inte väger så mycket, är att fokusera mer på att draget blir snabbare, och att du samtidigt lutar dig lite mer bakåt, så att du får en längre utväxling mellan start och slut, och du får fler meter pr drag.. Jag vet inte hur din rodd teknik ser ut idag, men det är ett förslag för att undvika paja benen för tidigt!

/M

David Englund sa...

Tack Mads, det var något tips i den stilen som jag var ute efter, hoppas det är en bra quick fix :)
Jag har ju trots allt 3000 m att pröva mig fram på...

Unknown sa...

Det är bra att du blir trött i benen på ett sätt, bra att ta i med benen :)

Men jag har ett tips du kan visualisera för att få med baksidan mer, höj upp fötterna högt upp som det går,
sen för att skifta fokus kan du tänka dig att du drar marklyft med roddhandtaget, spänn tricep, "häng i latsen" och tänk att du lutar dig bakåt som Mads säger.

Lycka till på tävlingen!

David Englund sa...

Tack Sam, både för lyckönskningen och visualiseringen.

Det här ska bli grymt kul!

Bear sa...

DImorrn kör vi, det blir helt crazy!