söndag 6 september 2009

CrossFit SM 09

Eller mentaltest 09 kanske skulle vara en mer passande titel...

Start för mitt heat(som roligt nog kördes tillsammans med uppsalamffian och Chris) på första passet var 10.05.

500m löpning
I lugnt tempo, lagom varm till

50 marklyft 90kg
Drar iväg 10 reps, känns hyfsat lätt. Tar tag i stången igen, blir ca 6 reps. Bryter resten i så gott i allt mellan 2-4 repsåt gången. Här hade jag tjänat på att ta det mycket lugnare och kört mer metodiskt.
Det enda positiva med dem var väl att jag höll rak rygg så gott som rakt igenom på dem alla.





50 burpees
Sade lite halvt på skämt till Christian att burpees skulle göras obrutna kvällen innan, var helt seriös när jag sa att jag skulle bryta dem 20-15-15. Det blev 5 reps innan jag bröt första gången, benen låg tydligen kvar på marken borta vid skivstången.
Det härvar nog den grisigaste delen av hela passet. Lite psykande att jag fick rep nr50 underkänd(helt rätt då det inte fanns något man kan kalla ett hopp på den)
Sedan tycker jag bara som en parantes att en burpee ska hoppas in och ut jämnfota, och inte klivas in och ut med ett ben i taget.

250m farmeswalk 2x24kg KB
Riktigt grisigt det här också, fick knappt någon luft då hela bröstkorgen blev komprimerad av axlarna som hängde ned p.g.a. vikterna. Mådde riktigt dåligt här första biten, benen gick åt vänster, kettlebellsen gick åt höger och tungan gick åt vänster.
Uppfattade någonstans i närvaron att Mims(vår TA på Tule)stod och skrek på mig att jag skulle plocka upp Kettlebellsen varje gång jag ställde ned dem.Tror jag bröt 4 ggr här.
Här hade jag tankar på att bryta för dagen, att inte köra något av de andra passen. Det var nästan så att jag hade bestämt mig för det faktiskt.

50 svingar 24kg KB
Här började jag komma tillbaka lite, inte snabbhetsmässigt kanske men välmåendemässigt iaf. Bröt dem i så gott som 10x5

50 situps
Gick ganska långsamt, tror jag bröt dem 20-8-10-12

500m löpning
Såg att Chris låg ca 100 m före mig, försökt ta mig i kapp. Mina ben tyckte inte att det var någon bra idé så Chris höll det försprånget hela löpninen rakt igenom.

Tid:24:04min

Egentligen inte särskillt nöjd med min tid här, hade tippat att det här passet skulle gå hyfsat bra för mig. Hade siktat på att komma in sub 22min, men syreskulden som jag drog på mig vid marklyften blev jag aldrig av med.

Mådde riktigt dåligt efter den här, lock för öronen,huvudvärk och illåmaende i en halvtimme. Visste inte riktigt hur det skulle gå tillatt ro 3000 m en timme efter det här passet. Men illamåendet försvann och blev jag helt plötsligt tokhungrig och försökte få i mig så lättsmält näring som möjligt inför nästa pass.

3000m Rodd

Även det här passet kördes tillsammans med Chris och Uppsalamaffian.
Testade 1500m rodd i onsdags på och tog mig in på 6:11min, satte upp ett mål på att komma in under 13min.

Dagens tid blev:12:25min

Nöjd med tiden då jag ungefär höll samma tempo som jag höll i onsdags.
Var ganska bekvämt faktiskt då min roddtenik är så kass och mina lår inte vlle hålla ett högre tempo än vad ja höll. Kändes nästan som en lite hårdare nedvarvning från förra passet.

Dagens sista pass hade jag fruktat för

5 varv av:

5 clean&jerk 70kg
10 chest to bar Pullups
20 airsquats

Har aldrig styrkevänt 70kg(3 kg mer än min kroppsvikt) i en metcon förut och jag var rädd att det skulle sluta med att jag skulle stå och stirra på stången efter ett tag.

När jag påbörjade varje vändning visste jag inte om jag jag skulle få upp stången rakcposition eller om jag skulle missa. Väl på bröstet visste jag att jag skulle få upp den på raka armar.
Gick långt över förväntan, missade bara en vändning, dock så tog jag rätt lång tid på mig innan varje försök och 80-90% av vändningarna var väldigt fula.



Såhär mycket fick jag ta i vid varje repetition!

CTB-pullupsen var ganska lätta, obrutet första vändan, taktik bröt resten av varven så att grepp och armar inte skulle vara helt slut inför vändningarna. Det var endast sista varvet som jag körde järnet på.
Fick rätta funktionären en gång på då jag missade räcket med bröstet i gång och han räknade den som godkänd.

Squatsen tog jag det väldigt lugnt på alla varv förutom det sista då jag insåg att jag hade en chans att komma in före Chris och på "hans" pass dessutom, det gick bra och jag kom i mål 15-20 sek före honom.

Tid:16:03min

Innan passet publicerades i onsdags så hade jag hoppats på komma med bland de 8 främsta placeringarna. När jag sen såg programmeringen som inte alls passade mig, inga tyngre kroppsviktsövningar som jag kunde tjäna in massa tid på, massa dragövningar som jag inte är särskillt stark i samt långdistans rodd istället för löpning(hade lätt tagit hillsprints framför rodd) då satte jag upp nya mål:

1.Att ta mig igenom alla pass utan att överstiga tidsbegränsningen
2.Att inte komma sist

Det gjorde jag så jag är riktigt nöjd då jag vet att jag inte hade kunnat göra bättre ifrån mig(förutom vid pass1).

Rickard och Erik hade arrangerat hela tillställningen ordentligt bra, än en gång hatten av till er. Jag hade riktigt kul hela dagen igenom.

Dessutom hängde ju nästan hela bloggsfären på Snaps några timmar, de som var på plats var Rickard, Erik, Joel, Martin" Jag är bäst på att svinga i sverige"Altemark, Jonas, Jon, Chris,Jocke(Grattis till bronset),Björn och Jenny(Grattis till SM-guldet, du ägde rakt igenom).

Det enda som skulle kunnat ha gjort min dag bättre var som sagt om programmeringen hade passat mig bättre och att om det hade varit jämnare standard på funktionärernas kunskap angående hur en godkänd repetition skulle se ut.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Härligt kämpat David!
Gillar det jag läser hur du fixade sista delmomentet med över din kroppsvikt, fräckt :)

Anonym sa...

Sjukt att vi höll så jämna (stapplande) steg rakt igenom alla pass faktiskt och än en gång, grymt imponerande att du kämpade dig igenom CJ's så bra med den vikten! =)
Handikappträning tisdag em kanske?

Julio Bello sa...

Bra kämpat! Jag gillar att du rättade funktionärerna till din egen nacdel. Bello brukar visserligen också rätta folk, men då rättar han dom efter det som passar honom själv bäst.

Så nu vet du vilken dålig sida du har, om någon skulle fråga dig. Att du är så ärlig så att det blir till ett problem för dig.

Martin Altemark sa...

Tack för sällskapet under dagen. Alltid ett nöje!

Blir också hellre rättvist än slappt bedömd. Många horribla sådana under dagen. Svingar såg man en del som var hårresande (böjda ben, höft OCH helt böjda armar!). Och knäböj var det många som släpptes som varken hade djup eller höjd. Ja och så burpees då. Men det kanske mest är barnsjukdomar. Det förklarar iallafall hur en del kunde tro att dom gjort 25+ ronder (eler 36 för den delen. haha) Cindys och sen inte ens mäktade med nåt speciellt alls.. Nästan skönt. Blev orolig där ett tag.

Konstigast var kanske avdraget i tid för stenhårda Palmar som gick för långt i farmers walken. Jag gick för djupt i mina knäböj, får jag avdrag då? ;-)

Jenny sa...

David! Du imponerade stort! Så jäkla bra! Vi får hoppas på mer kroppsviktsövningar i Halmstad:)

David Englund sa...

Wesaft: Tack, jag är riktigt nöjd! Den mentala biten att ta sig igenom allt inom loppet av 5 timmar var nog värst.

Chris:Det var sjukt, väldigt jämnt varje heat. Hade tankar på tunga backsquats idag, bara att glömma. Imorrn är jag på om din quadratus håller?

Bello; Tack, dags för dig att börja cf:a?
Haha, det är sant, då vet jag vad jag ska säga för negativt om mig själv på nästa anställningintervju!

Martin: Dito, mer träffar oftare, speciellt när du kommer få det så gott om tid nu.

Haha, tidsavdrag för att du gick för djupt i knäböjen! Det är faktiskt inte mer absurt än att han gick fel i farmers walk och fick avdrag därefter.
De var ju tydliga med hur man skulle gå då får man faktiskt skylla sig själv.

Jenny:Tack Jenny! Jag är nöjd med min insats!
Sjukt imponerande insats från ditt håll, visste ju att du skulle vinna, däremot att det blev så stort var ju bara mer imponerande!

Martin Altemark sa...

Jag tror fan jag drog mig lite högt upp i pullupsen också! ;-)

Jo. Skitmycket tid har man... Jag hajjar inte hur jag tänkt få ihop mitt liv... Men helgerna kanske?

David Englund sa...

Lite mer tidsavdrag där faktiskt, jag bordeockså få litetidsavdrag då jag inte shrugade ordentligt vid mina powercleans :)

Lite fullbokade helge närmaste tiden, men en helg låter absolut osm att det kan gå. Jag kollar och återkommer!

Bear sa...

Skön beskrivning av dagens pass. Med denna genomgång blir det bara mer tydligt att jag greps av hybris när jag bröt både marklyft och burpees (tror jag) 15-15-10-5-5. Martin har skrattat "Crash-n-Björn" ända sen dess...och nu börjar jag också göra det ;)