lördag 26 februari 2011

En annan utmaning och OL-start!

Svårt att få ihop träningsplaneringen i helgen då jag har fullt upp, det blev inte bättre av att den här utmaningen var man tvungen att göra i helgen. Ville verkligen inte missa den då det inte som sagt blir någon Games satsning för mig i år.
Vilodagarna tycker jag inte har gjort så mycket, jag hade väl en sån pass bra balans i träningen redan innan så återhämtningen hann med.

På plats på CF Nordic rödvinsflåsig(efter 2-3 glas vid middagen igår, ynkligt) kl 10.00 var det bara att ta tag i del 1

A.Viktade Pullups

37,5kgx4x2(pronerat) 37,5kgx5x2(supinerat)

Lite besviken över att jag inte pallade 5 reppare med pronerat grepp, men det var bara 4 dagar sedan jag körde viktade senast så jag kanske inte var återhämtad. Nästa gång 5x5.

B.Throwdown series Event 1
Event #1: Rx

PART 1 (for time):

50 Wallballs (20#/14#) plus
3 ROUNDS:
30 Double Unders;
15 Toes to Bar;
10 Front Squats (135#/95#)

PLUS (IMMEDIATELY FOLLOWING)

PART 2 (max weight):

1 Rep Max Clean (3 MINUTE TIME LIMIT)

RULES:
1. The movement standards are CrossFit standards.
2. Video submission MUST include both parts with no breaks
3. Capture video of clock at the beginning, end of Part 1 AND end of Part 2.
4. Wallballs to 10 foot target. Video frame includes target and hips.
5. Barbell for Front Squat is on the floor NOT on racks.
6. Front squat: hips below knees on squat, full extension of hips at top of movement.
7. First front squat on any set can be a full squat clean.
8. Cleans are done WITH Front Squat bar. Have additional weights nearby for clean.
9. Clean can be power clean OR full squat clean.
10. Top score of Part 1 has lowest time; Top score of Part 2 has heaviest clean (in lbs).
11. The two parts will be scored separately and equally.
12. The winner will have the lowest average.



Part1 10:19min

Part2 90kg powerclean

Riktigt hemskt pass, kan ju ha med dagsformen att göra men jag blev ordentligt flåsig. tycktedet var lite likt SM pass 3 på pappret men Mackie hade sagt att det inte var så flåsigt så jag var inte rädd.
DU's helt klart värst pumade upp pulsen ordentligt. Hade tankar om på en 95kg clean på slutet, men under sista frontsquatsrundan vågade jag inte lita på mina ben så det fick bli en 90kg powerclean istället.

Pass 2 1 timme senare

HighBar Back squat - 75% x 5 x 5

90kg



Ingen tung vikt, men det var bra för här har jag teknikfokus. Jag är så framlår dominant så när jag böjer vill jag gärna skicka höften bakåt. Det gör ju en inte bättre på OL och ska man hålla på så kan man ju lika gärna köra lowbar. så fokus idag var att koppla på sätet i botten och snabbt driva fram höften under stången.

Clean deadlift on riser(5cm) - 90% (of clean) x 5 x 3

90kg

Faktiskt ganska tungt för mig om man inte låter höften sticka. Kändes mycket i benen.

Push press - 70% x 5 x 5

70kg



3 set vanliga och 2 set snatchgrip.
Jag har blivit väldigt obekväm med frontrackat,inte för att det var tungt men det kändes jobbigare än vad 70kg borde göra.
Däremot med vikten på axlarna så har det hänt något, kändes hur lätt som helst. Inte ens en tendens till efterpress.

Kosten
10.00 Träning
11.15 brownie,vispgrädde, 1 apelsin
12.30 Träning
13.45 brownie,vispgrädde,1 apelsin
16.30 Kvarg,bär,nötter,linfrön
18.30 Plommon och vitlöksspäckad fläskkarré, brocolli,rödvinssås

7 kommentarer:

Anonym sa...

Smart move att köra WBs mot en svart bakgrund! ;)
Bra jobb, tror att du hade kunnat få upp mer vikt i slutet, men frågan är hur mkt man litar på kroppen som sagt..

David Englund sa...

Haha, tänkte jag inte på men man ser ju ändå ganska tydligt hur djupa min WB är.
Jag tror inte det, jag var så himla gazzad,du får ju tänka på att jag har ett nytaget 1RM PC på 95kg, hade jag haft lite mer sinnesnärvaro hade jag kanske klarat att brotta upp en 95kg sittvändning...

Jenny sa...

Kul utmaning! Och bra jobbat som alltid starka man!

marcusherou sa...

Äh du ser inte matt ut! Men som Chris sa fixa dina DU så blir du lifsfarlig!

WB så pushpressar du dem rejält ser jobbigt ut. Bra att PC:a 90 när ditt PB är 95 också. Bra att inte hinna tänka så mkt ;)

David Englund sa...

Jenny:Tack! Jepp som sagt kul att få tävla lite när jag inte kna vara med på sectionals. Såg förrestem att du inte unde vara med på den här, har man tävlat i games så får man itne vara med.

Marcus:Jag var slut, jag lovar dig, det där var obekvämt. Jag ska bli lifsfarlig, jag ska nöta de jävlarna dagligen!

PPar bollen för annars får jag ju inte up den, stor otymplig jävel ju!

Andreas Utterberg sa...

Grymt jobbat! sjukt skoj verkar det vara, körs throwdownseries årligen?

David Englund sa...

andreas.Tack! Jag fick reda på den i fredags, alltså dagen innan så den är ny för mig. Den har inte körts förut, men klart det skulle vara kul om den körs varje år!