måndag 19 oktober 2009

Ner som en pannkaka, upp som en sol!

Hade inplanerad träning både fredag och söndag, men vaknade med halsont och lite nedsatt allmäntillstånd i fredags så helgen tillbringades mest med att tycka synd om mig själv samt ganska mycket tröstätande. Inte bra att ha en burk med 1,5kg S-mynt hemma...

Alltså har jag vilat från träningen i 3 dagar i rad nu, minns inte senast jag hade ett sådant långt break från träningen. Elakt nog har jag knappt fått sova under helgen då kattungarna och mammorna har varit vildare än vanligt.

Hade först tankar på att ta det lugnt på dagens pass, men slog bort de tankarna och körde passet jag egentligen skulle ha kört igår.

WU
500 m löpning
500 m rodd 1:47min Blev ganska flåsig av det här idag.
Vrängningar,enbens raka mark, burgener wu,squatcleans,snatch balance
Backsquat 20-120kg

Backsquat

2x2 125kg PR



Helgens kost och vila hade tydligen inte gjort så mycket skada, kanske rentav nytta?

Squatclean

3x40kg,3x60kg,3x3 70kg



Var väldigt länge sedan jag körde squatcleans, dags att få in lite teknikträning på dem. Tekniken kändes bra dock lite instabil i sittet samt vet inte riktigt hur jag ska göra för att komma förbi knäna vid första draget på ett bra sätt. Några förslag?

Tjuvade än en gång ett pass från CF Nordic

8 Pullups 20kg
40 Situps
6 PU 20kg
30 SU
4 PU 20kg
20 SU
2 PU 20kg
10 SU

Tid:5:39min

Jag suger verkligen på dessa SU, därför var det här passetväldigt nyttigt för mig. Även pullupsen kändes märkvärdigt tunga idag.

Rehabträning

3 set hantelrodd med fokus på att involvera vä,trapezius.

Var ju som sagt hos en annan kollega igår och han upptäckte att jag inte rekryterade vä,trapezius ordentligt. Fokus unilateral träning samt ska få mer behandling på den där för att få bort ett ahv av triggerpunkter.

Kosten
14.30 Träning
15.30 Brownie,vispgrädde,kvarg,nötter,linfrön,bär,äpple,morot
20.30 Oxfilé med vitlökssmör, vitkål, Tomatsallad gjord på fårost,rödlök,cocktailtomater,olivolja. 6 kapsalr fiskolja, D-vitamin

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nu måste du ju ha 2*bw i kroppen kompis, riktigt bra!
Tiden på Nordicpasset ser riktigt bra ut oxå, körde du med KB?

David Englund sa...

Thanx m8! Tänkte ge mig på 2xBW på söndag, hoppas det går!

Nix, körde med hantel mellan benen, smidigare på Tules ultra höga räcke!

Bear sa...

Ruggigt starka BS!

Jon Ivmark sa...

Jäkligt bra knäböj!

Vad gäller vändningarna så skulle jag försöka få till ett långsammare första drag om jag var du, för att sen explodera och få till höftextensionen. Tror att det skulle kunna göra att du får till övergången över knäna bättre.

Sen verkar du titta uppåt rätt mycket, vilket nog inte är så bra. Jag tror faktiskt att även det kan påverka övergången. Jag får i alla fall klart svårare att skjuta bak knäna när jag tittar uppåt jämfört med när jag håller nacken neutral.

Clean deadlifts, clean pulls och clean high pulls borde kunna göra susen.

Charlie Palmblad sa...

Håller med Jon angående dina Cleans.
Mer åt marklyftshållet i draget än åt knäböj.
Din start position, du ser ut att vara för djupt ned när du börjar samt titta upp väldigt mycket.
Det gör att knäna sitcker ut mer vilket gör det svårare att få bort dom.
Upp med baken någon cm i start läget.

Det är vad jag skulle ha siktat på

David Englund sa...

Bear: Dt tyckte min kropp också idag :)

Jon:Ännu långsammare första drag alltså, ska testas.
Håller med, överextenderad nacke är ju rätt onödigt, bort med sånna fasoner. Tack för feedbacken, ska testas på torsdag.

Charlie: Tack, men tyvärr har jag för lång rygg för att kunna starta med höften högre. Kan inte behålla den där höga upprätta bröstkorgen som behövs vid oly om jag skulle starta med högre höft.

Nacken ska bort, dumt att fokusera på en så hög punkt.

Jon Ivmark sa...

Hur ska du få huvudet att sitta kvar om du tar bort nacken?

David Englund sa...

Jag tänkte på det också, men om det är det som krävs för fina vändningar så är jag beredd på att ta den smällen ;)
(Ffa så är jag för slö för att korrigera när jag skriver något halvdant)

Janne Ronkainen sa...

Jag skulle nog inta ett lite bredare stance med fötterna och som man ser på filmen när du gjort vändningen så roterar fötterna utåt lite. Kanske börja från den stancen som du får på fötterna efter utförd rep.