onsdag 14 september 2011

Bra styrka samt slöseri med tid på KB-snatch!

Gårdagens inlägg skrivs idag då jag hade fullt upp igår pga av mycket jobb och 30-årsdag(det är väl nu man kan börja satsa på att bli stark på riktigt?)
Så gott som helt frisk nu, typ 98%, skönt trodde jag skulle bli tvungen att ställa in Linda på fredag.

WU
Rörlighet,DU, KB-svingar,KB-snatch,kippsvingar,marklyft 40-130kg

Träning

A.Marklyft

145kgx4



Hajar inte riktigt vad som har hänt med mina marklyft, förr så satt vikterna fast i marken och det var typ tungt att dra en singel på 140kg. Nu var 145kgx4 riktigt lätt, vet inte med hur många reps jag kunda ha fortsatt men kände ju att jag fick mer och mer ostbågsformad rygg så det var ju inte riktigt värt det.

B.Sittande boxhopp

Upp till 108cm, fegade ut 3 ggr på 112cm sen 101cmx3

Explosivitet ska ju givetvis köras innan långsam styrka, men glömde bort det i marklyftsivern.

C."Tonya"

På tid 21-15-9

CTB-PU
Burpee-boxjump
TTB

Tid:10:10min

Hade tankar först på att pacea in en bra tid, men blev inspirerad av Mackies allout träning i måndags, så jag följde samma exempel.
21 obrutna CTB, 21 obrutna Bu-BJ 7 kippade TTB sen rakt in i väggen. Trevlig känsla, dock missade jag ju PR med ca 10-15 s med det är inte så konstigt när alla TTB efter de första 7 fick göras med mellangung.
Inget bra resultat, men bra träning.

D.4 varv på tid av:

4 MU
8/8 KB-snatch

Tid:2 varv på 2:56min paus sedn 2 varv till på ca 3min

Eftersom jag gick ut så hårt på tonya, så tänkte jag pacea in en bra tid här istället. Hade handskydden på mig som försvårar MU, men det är en så pass lätt övning så man komemr undan med det.
Körde lugnt och behagligt tempo första 2 varven, men på tredje varvets snatch sprack vänster handflata, trots handskydd En stor 2x2cm hudflik lossnade. Gick runt och svor och förbannade skitövningen KB-snatch.
Bröt seten mer och slutförde iaf.
Jag sa det efter FAF och säger det igen, KB-snatch är en riktigt onödig övning,finns så många liknande övningar som inte har samma skaderisk, visst finns det tekniker för nedtagningarna som man kan lära sig för att skona händerna. Men orka stå och nöta det för att få stå och jönsa med ett klot upp och ned.
Hoppas handen inte hindrar 11.1 imorgons så mycket.

E.Backextensions med 10kg skivstång på nacken

3x10

Bra övning för mig med min långa rygg.


F.Pistoler

16/16 PR/PR

Körde AMRAP på stela fotledsbenet(hö) slutade efter 16 då jag ledsnade. Gjorde 16 pliktskyldigt på vänster, tidigare rekord var typ 10 per ben. Ankelrörligheten verkar ha gett lite utdelning?

5 kommentarer:

marcusherou sa...

Rätt att bryta DL men det fanns 2 reps till i dig. Jag körde Pers teknik igår och det funkade rent ryggintegritetsmässigt.

Du lyfter rumpan några cm i starten, vikten glider fram 1cm och vips får korsryggen ta smällen = böjd rygg.

Men detta kommer alltså från "Mr Ostkrok" ;)

Anonym sa...

Nice Mark och Pistolerna är ju grymma! Vad kör du för ankelrörlighet, jag har börjat stelna till rätt hårt i vänster fotled av okänd anledning...

David Englund sa...

Mackie:Visst är det så,svårt att komma ifrån på tyngre vikter. Lättare hålla höften med skorna men då är det ju tyngre att lyfta :)

Chris:Tack, riktigt nöjd med hur markstyrkan har utvecklat sig, har ju varit overkligt klen där för länge nu. Pistolerna gick lätt, men stod och balanserade på benet några sekunder mellan varje mot slutet, långsamt men UB :)

Kan filma och visa övningen för anklarna, skulle behöva köra den oftare dock, kör den bara 3 dagar i veckan nu.

Anonym sa...

Hehe UB är UB, jag vettefan om jag klarar 10 i rad på bägge... Plz do! Jag behöver den, båda anklarna börjar kännas lite aviga nu.

marcusherou sa...

David och Chris.

Jag kör den med gummiband fäst i väggen mot ankeln enligt MWOD och sen igår kör jag nu med en stång framför mig som jag kan hålla i så jag kan lägga mer tryck på knät.

Svårt att förklara kanske men exakt som Daves övning fast med gummiband och nånting att ta tag i så man kan trycka ned hälen hårdare dvs belasta ankeln mer.

Kört den igår 3min och idag 3min. Tycker helt klart att den börjar ge vika efter typ 2min. Fram tills dess typ meningslöst