söndag 28 april 2013

Anders Bergström och 123kg C&J!

Workshop idag med Anders Bergström på CrossFit Uppsala. Den ene av de två i Sverige som har över 400kg i totalen, känns ju liksom lite som att han borde ha lite koll på läget då ;)

Dessutom har jag ju inte hälsat på Martin och Björn i deras "nya" lokaler, så det var jag ju tvungen till!

Intressant och lärorikt, mest fascinerad över vilken skön snubbe Anders är.
Några matnyttiga och konkreta tips som kan vara till nytta, svårt att ta till sig på tunga vikter idag dock, krävs övning.

A.Snatch

Massa teknik med stå på tå med pinne osv. Sen arbeta upp till max, Anders tyckte jag skulle ta 100kg idag, såhär var hans plan för mig:

20kgx4x3 50kgx2 70kgx2 80kgx2 90kgx1 95kgx1 100kgx1

Höll tyvärr inte, dock två väldigt nära på 95kg och två försök till på 93 som var nära.

Tror det kan vara en idé för mig att gå upp på tå i rycket faktiskt, men den största enskilda saken jag måste förändra är min turnover. Den kommer på tok för tidigt för mig, därför jag efterpressar ofta och det var där ovanför huvudet som jag missade 95kg idag.
Får nöta på lättare vikter mycket och dra uppåt med höga armbågar. Dra in handlederna redan i starten.
Eventuellt börjar jag med starten so mAnders tyckte jag skulle ha med smalare stance och mer utåtroterade fötter.

B.Clean&Jerk

"Du är hetsig som en tyngdlyftare" sa Anders till mig. Jag har inte en aning om vad han menade med det, men det gick ju rätt bra ändå :)

20kgx3x3 60kgx2 70kgx2 80kgx2 100kgx1 110kgx1 123kg miss( kass rackning) 123kg PR 125kg miss Kass rackning igen.

Långsamma armbågar i kombination att jag lyfter stången så högt att den kraschar ned på mig gör att jag lått missar vändningar.
Samma sak på 123kg, men fick ta en paus i botten innan jag ställde mig upp. Troligtvis två röda på överstöten då vänster armbåge efterpressade ordentligt. Men men skön känsla ändå.


Inga kommentarer: