söndag 4 april 2010

Djuret VS Maskinen

Något som har slagit mig är att jag har blivit en guldfisk på gamla dagar. Även fast det var en halv vecka sedan jag körde 1min sprinter på rodden så hade jag planerat in lite tilläggsträning efter dagens roddsprintar. Haha, som att det skulle gå...

WU
3x10 DU
lite squats och GM
1 min rodd 297 m och jag tog inte ens i, det bådade ju gott inför dagens pass!
Långsamma GHD-situps för rörlighet

Sedan dagens pass:

Row Sprints:
5 sets of 1 min max effort
(rest 4:00 after set 1, 3:30 after set 2, 3:00 after set 3, 2:30 after set 4)

post avg watts per 1 min


Slet som ett djur i maskinen, skrek och härjade! Lyckades få ned hastigheten till 1:23min/500m och hålla mig där ett tag t.o.m.

Slog mig senare att jag förmodligen hade kunant få ännu bättre längder om jag inte hade gått allout från början i varje intervall. Det är ju inte precis så att jag lägger mig på 100m tempo första 100m om jag ska springa 400m.

Fruktansvärd syra överallt redan efter första setet. 4 min var inte på långa vägar tillräckligt för återhämtning och elakt nog sänktes vilan mellan varje set.
Vilan gick ut på att hitta de positioner på golvet som orsakade minst smärta. Kom på efter sista intervallen att den bästa positionen var att ligga på mage på en bänk med benen och armarna hängande utanför.

Jag var nära att bryta efter 2 intervaller då jag insåg att jag hade mer än hälften kvar. Visste att jag skulle bli grymt besviken om jag gjorde det så jag bet ihop, klarade dock inte att pressa mig till 100% de sista 2 intervallerna.

Plockade bara med mig längdresultaten, men såg när jag kom hem att man skulle posta average watt.
Som tur var hade min rodd-sensei Jon en finurlig tabell där man kunde omvandla resultaten till olika former.
Tydligen så var det ganska bra resultat för någon i min viktklass, påskmaten hjälpte trots allt. 2,5kg djur i magen gör en till ett djur! :)


Set1 339m 505.0 Watt 100%

Set2 316m 409.0 Watt 100%

Set3 297m 339.6 Watt 100%

Set4 276m 272.5 Watt 90%

Set5 287m 306.4 Watt 95%

Det blev lite tilläggsträning ändå, efter 20 min magliggande på bänk. Blev det splitsquats utan vik(stretcha framlår) och raka marklyft på 40kg(stretch baklår). Hög intensitet :)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Haha! Magliggande på bänk, den ska jag komma ihåg om det krampar ihop och krisar någon gång efer rodden :)
Mycket bra kämpat David.

Martin Altemark sa...

Fina distanser!

David Englund sa...

Tack! Jag tror t.o.m. jag skulle ha förtjänat att höra "Jag tycker så synd om David när han tränar" så som jag tog ut mig!