lördag 26 december 2009

Av på mitten och mentaltest kombo!

Wu
3 varv av 10 du och 10 vrängningar
djupa uitfall, airsquats,ohs
Lite powersnatch med 20-40kg

Tanken var att köra X antal powersnatch på minuten i 10 min eller så, men jag bestämde mig under uppvärmningen för att ge mig på lite singlar istället.

Powersnatch 1-1-1-1-1

50kg 55kg 60kgPR 65kgmiss 65kgmiss





60kg var väldigt lätt, så jag bestämde mig att försöka hamna i det där gänget som powersnatchar mer än vad de sittrycker så jag gav 65kg ett försök. Gick likadant som med snatchen i tisdags, upp på raka armar ovanför huvudeet sedan krascha den ned igen.

Teknikmässigt så marklyfte jag upp vikten på samma sätt som vanligt, men höftextensionen gick mycket bättre idag.

Sedan huvuddelen:

Deadlift 1-10-1-20-1-30 reps

140kgPR 110kg10RM PR 130kg 90kg 130kg 80kg

Totalt:680kg

Testade först 130kg, men när jag märkte att det var lätt så räknade jag det sitället /object>som uppvärmning och höjde till 140kg. Ingen fint lyft, men det här är ett genombrott för mig, har stått på samma 1RM i typ 1,5år på den här övningen!



10 repparn kändes helt ok och det var de lyften som hade bäst form av alla dagens lyft. Dött stopp på alla.

20 repparn var enormt tuff, blev tufft redan vid 11 reps, resten var på vilja och formkompromissande. Benen helt skakiga efter. Dött stopp på alla även här, vilket gjorde att hela setet tog prick 2 min att genomföra.

30 repparn var en av de värre saker jag någonsin hade gjort. Det tog stopp vid 13 reps. Resten av setet handlade bara om ren överlevnad. Var väldigt nära att släppa stången några ggr. Bra form fanns det inte heller mycket av. Diggar dock gångstilen efter setet som jag upptäckte i efterhand.

Mycket av lidandet i högrepparna hade kunnat kunnat reducerats om jag hade kört rep-mark ala metcon-style, men det är faktiskt rätt kul att köra det svårt för sig ibland.



Avslutning

21-15-9
DU
Okippade situps(alltså inte enbart händer mot tinningar)

Tid:6:58min

Failade 4 eller 5 situps sista set, det skyller jag helt och hålet på min kroppskonstitution.

Kosten
14.00 Träning
15.00 Brownie,vispgrädde,ananas
17.30 glögg,russin,mandlar
18.30 löksill,senapssill,kokt potatis. köttgryta,brysselkål,sallad på tomat lök babysenat,avocado.
19.00 Tårta gjord på blockchoklad,socker,grädde,grädde,vitchoklad saffran och valnötter med vispad grädde till. Behöver jag säga att den var mäktig?
21.30 5 hembackade knäckebröd med julskinka och senap. saltlakrits och choklad.

8 kommentarer:

Jon Ivmark sa...

Grattis till dubbla PR! 65 tar du när som helst i styrkeryck dessutom.

Tyckte inte det var något större fel alls på formen på marklyften, varken på 1 eller 30 reps. Mycket rolig gångstil var det dock!

rackempackem sa...

stort grattis till marken. också väldigt kul att du börjar inse att DU's släpper lite!

Martin Altemark sa...

Hörru! Varför tog du inte bara 65? Den var ju typ klar!

Grattis! Du är stark!

Unknown sa...

Gött o se David, ser starkare ut dag för dag :)

Bear sa...

Aaahaahaha, vacklandet mot kameran var priceless! Roligt att höra att marklyftet släppt lite, ryck är du ju redan jätteduktig på. Kroppsvikten är som sagt uppe vilken dag som helst.

David Englund sa...

Jon:Tack, jo det där rycket ska sitta snart. Hoppas på BW snart också!

Tappar ländryggskurvaturen,speciellt på 30reps-setet, tycker inte att det är OK. Nöjd när lyften ser ut såhär:http://crossfitaf.blogspot.com/2009/10/nate-ala-martin.html

Load:Tack, jo DU´sen har börjat släppa lite, har faktiskt t.o.m. börjat bli lite kul.

Martin:Tack, jjo det var lite dumt att inte ta den,men mitt sista försök på 65 var inte lika nära så jag la ned rycken för dagen.

Sam:Jepp, det börjar rulla på lite nu igen efter en tids stagnation.

Bear:Haha som sagt upptäckte det i efterhand, paniken i kroppen också när jag dråsar ned på bänken och knappt får av kameran får man också en liten glimt av.
Skulle vara kul att dra 2,5xBW i mark, då skulle jag inte känna mig så pinsamt klen i övningen längre.

Richard sa...

Grattis till pr!

Jon Ivmark sa...

Det roliga, eller för min del sorgliga, är att dina "pinsamma" marklyft inte är så värst mycket sämre än mina i förhållande till kroppsvikt. Och jag rankar marklyft som en av mina bästa grenar.