onsdag 13 januari 2010

Del 1 avklarad

WU
lite vrängningar, lite sido utfall, raka mark, single unders. DU

Testade minimini-flight simulator 2-4-6-4-2 av obrutna DU 2:05min.
Svårt att få in många(allt är relativt) när jag blir trött. Hoppstilen ser fortfarande ut som tuckjumps, får fixa det sen, jobbar på kontunuiteten först. Bra/dålig idé ni DU-proffs?

5 varv av:
15 obrutna pushpressar 40kg
10 burpees nudda räcke 20 cm ovanför utsträckta armar i stående läge
25 obrutna boxjumps 50 cm
vila 2min

Pushpressarna lätta, tråkigt nog kändes de i axeln. Första gången jag känner av benen i pushpressar också.

Burpees inte särskillt tunga de heller, knepigast var att man var tvungen att kolla upp på för att hitta räcket man skulle nudda varje gång. Sabbade rytmen rätt bra.

Tredje gången i hela mitt liv jag gör obrutna boxjumps, alltså utan nedkliv. Har alltså det inte inarbetat motoriskt i kroppen. Hoppade långt ifrån bänken vissa hopp, tappade rytmen ibland men gjorde dem obrutet efter bästa förmåga första 4 ronderna. Sista ronden bröt jag faktiskt 2 ggr p.g.a. benen och pannbenet(ynkligt) sa ifrån, och då hade jag ändå vilat 30 sek efter burpees innan boxjumps.

Första ronden gick hyfsat snabbt(1:52min) sen gick det bara utför, snittade 3:10min resten av ronderna och fick en slutarbetstid på 14:31min. Den här dödade verkligen mina ben!

6 kommentarer:

Richard sa...

Nu är jag inget proffs på DUs så jag kanske inte borde uttala mig men......är det inte bättre att öva på dessa så att du kan krossa sen. Risken finns ju annars att du alltid måste skriva - "tar det sen"!? :)

Martin Altemark sa...

Jag tycker du gör helt rätt David! Jag är på samma resa som du!

rackempackem sa...

hm. klurig. jag valde att vara strikt med formen, alltså inte göra tuck-jumps när jag lärde mig. antagligen kommer jag få betalt för det om 6 månader ett år eftersom jag då kan göra du's i metcon utan att bränna lika mycket krut. men jag tror kanske att jag varit säkrare på högre serier redan nu om jag valt den andra vägen..

det är bara att välja prioritet.

överföringen från att göra dom med studs och sträckta ben till tuck jumps (när man är trött) definetivt bättre också. min gissning är att det är svårt att bli av med tuckjumpet annars.

Charlie Nilsson sa...

Vet inte riktigt, försöker låta bli att köra tuck-jumps om det absolut inte går att göra det på det smidigare alternativet.
Båda funkar och är bra att kunna ;)
Dock så fick jag fler på raken när jag började få lite fart på DU utan tuck

Martin Altemark sa...

I'm all for the tuck jumps, som ni vet. Jag får iallafall bättre (som i mer) träning än er effektiva snubbar!

/Bittra gubben

David Englund sa...

Tack för alla tips, uppskattas!

Hmm, kanske börja jobba på formen redan nu, jag som tycker att det är svårt nog.

Martin:Som jag har för mig Björn skrev om Palle tror jag att det var, huvudsaken är att det är jobbigt! :)