fredag 7 januari 2011

Tumma på formen?

Fortfarande inte helt återhämtad i låren sedan hangcleanstegen, men kan inte skjuta upp lyftpasset längre.

WU
Dynamisk rörlighet,handstående träning, BF-PU, 500m rodd 1:46,7min

Träning

A.Deadlift

3x100kg 3x112,5kg 8x127,5kg



112,5kg kändes tungt ås jag hade inte några större förväntningar på sista setet. Förste lyftet kändes dock lätt så det var bara att fortsätta. Inte alltför tungt, men jag var inte helt nöjd med formen på de sista 3 lyften.

B.Kronlyft 4 20kg plattor

140kgx2x3

Svagaste delen i mitt marklyft, min kropp verkar inte förstå hur den ska koppla på hamstrings i den positionen.

C. 5 GH-Raises+10 backextensionsx2

D. Christine

3 varv på tid av:

500m rodd
12 marklyft BW
21 boxhopp 50cm

Tid:10:31min PR (tidigare 12:38min)

Drömgräns sub 9min, mål sub 10min och skamgräns 12:38min.
Rodden ganska lugn, runt 1:55min alla varv. Marklyften lätta och snabba ca 20sek per varv. Boxhoppen däremot, horribla! Har blivit hyfsat bra på att hoppa med låg puls nu, det försvann helt under passet idag. De tog ca 1min er varv. Rejält flåsig på slutet också.
Mycket möjligt att jag hade tagit målet utan alla lyft i kroppen innan.

Kosten
12.30 Träning
13.30 Brownie,vispgrädde,morötter
18.30 Tacopaj(utan deg såklart) gräddfil,gurka,tomat,brocolli, ost
21.30 Äggmacka(som sagt, givetvis utan spannmål)

23 kommentarer:

Anonym sa...

Nice pass, helt plötsligt är det du som spottar ur dig massa sköna metcons! Vad för vikt på marken i Christine, och WTF hoppar man tjejlåda för? :P

David Englund sa...

Jepp, ska ju bli bra på dem så då måste man ju bli lite kreativ. Man får ju inte vara bekväm när man cherrypickar :)

Kroppsvikt marklyft och 50cm är standrardhöjd på BJ på mainsite!

Charlie Palmblad sa...

Standard är iofs 24tum ;) vilket blir strax över 60cm

Det vet iofs inte vad standarden är på Christine.
Men har aldrig gjort christine, men rodd marklyft och boxhopp ser ut att vara en ruggig kombo.

David Englund sa...

Charlie:Ännu värre om man trycker på i rodden och är bra i boxjumps kan jag tro :)

Standard är 20 tum, det står 24 tum om det ska vara det. På samma sätt som pullups får man kippa, men det står strict om de ska köras strikt.

Jag frågade faktiskt Mads om standardhöjd för länge sedan och hittade det här på hemsidan idag.
http://journal.crossfit.com/2006/09/plyo-boxes-by-lincoln-brigham-1.tpl

Joel Krigström sa...

Tumma på formen? DL såg bra ut, men du kanske vill ha ännu de exemplariska? Mainsites damer varierar när det gälller höjden. Filthy fifty har t.ex. 60cm. Olika höjder för olika syften kanske..
Jag är sjukt sugen att testa "Christine" nu!

marcusherou sa...

Äh millimetrar hit och dit. Ser bra ut. Tycker nog att du skärpte dig på rep 6 eller 7 så uppenbarligen kan du. Bra med åtta lyft på den vikten!

Christine tror jag skulle vara mumma för mig, speciellt med tjejlåda ;) Gäller att ro lugnt och ledigt bara

Anonym sa...

Äh, fuck "standardhöjd hit och dit", män hoppar inte lägre än 60cm, punkt. ;)

Jon Ivmark sa...

Äh, inte var det något fel på de lyften? Hade de varit "finare" så hade vikten varit för lätt.

Hur gör man en äggmacka utan spannmål förresten?

J sa...

Instämmer med Jon i båda fallen. Hur bakas ett sådant bröd?

Vad gäller lyftet så är det snarare ett clean deadlift än ett konventionellt deadlift, det är något som formfascisten bör ta fasta på. Två olika lyft helt enkelt.

Bear sa...

Håller med övriga talare om formen, klart det inte ser exakt lika ut när man är lite trött. Det gick mest långsammare mot slutet.

Kul att du gjorde en film förresten!

David Englund sa...

Joel:Jepp perfekt ska det av!

Marcus/Chris:Ok ok , ingen mer tjejlåda jag lovar! :)

Jon:http://jonnasrecept.blogspot.com/
Jonna postade receptet på sin receptblogg för ett tag sedan.

Joen:I ett deadlift vill du lyfta en så tung viktsom möjligt från marken till höften. Startpositionen kan variera beroende på hur man är byggd eller hur man lyfter mest vikt.

Cleandeadlift vill skapa så bra förutsättningar som möjligt för andra draget vid en frivändning. Startpositionen kan vaiera, men ser oftast likadan ut då du vill ha en vertikal bana på stången.

Så nu vet du hur de två olika lyften går till :)

Björn:Jo, filmen var nog årets största bedrift, det var ju inte så svårt faktiskt :)

Charlie Palmblad sa...

då hade man halvt rätt alla fall ;)
20 enligt mads, vilket vägs rätt tungt.
Men du kan inte komma undan med att den räknas som tjejlåda :P

David Englund sa...

Charlie:Hur fick du det till halvt rätt? De rekommenderade ju 20 i texten också?
Men du har helt rätt att det räknas som tjejlåda(Vilket absolut inte är något negativt, bara inte lika högt) =)

Anonym sa...

Hahaha, word på den sista kommentaren. Tjejlådan är för tjejer, not that there is anything wrong with that... ;)

Charlie Palmblad sa...

Yogaman: haha sant ;)
David: att 24 "räknas" som standard för män, det var det jag syftade på.

Angående tjelådan... får nog säga att det är en pappalåda också, farsan har inte riktigt kommit över det här med hur högt en 50cm låda är ;)

Martin Altemark sa...

Tumregel tycker jag är: måste man stega ner så är det för högt. Fånigt att fastna i att en höjd eller vikt "ska" vara lika för alla.

Detta sagt - "Standard" för exempelvis christine är helt korrekt 50cm. Dessutom: vad är poängen med att hoppa högt i en metcon? För många höga hopp så tränar man varken kondition eller spänst. Jag gillar också 50cm för kondition, även om jag klarar mig bra med 60cm också. Rimligen vill man runt 50%, kanske lägre beroende på rörelse, av 1RM för konditionering.

My two cents.

J sa...

@David
Tack för lektionen. Vad jag menar är att dina marklyft mer liknar ett "clean deadlift". Det vill säga, ditt lyft är inte optimerat, vinkelvis, för att lyfta så mycket vikt som möjligt, till höften.

marcusherou sa...

Martin: Tycker 60 är utmärkt i metcon, däremot inte 70 och ogärna 90. Alla de hoppen gör jag lätt men flytet slutar nånstans vid 65cm = lägre arbete per tidsenhet = lägre effekt. Sen beror det ju lite på hur många hopp man ska göra. I "Blake" känns det som att tjejlåda hade varit trevligare kan jag säga. 120BJ på 60 är drygt (speciellt eftersom vi idioter hoppade på 70). Å andra sidan tog sig Mikko Salo igenom den unbroken på halva min tid :(

Sen var nån Khalipa Challenge med 3 x ( 250m rodd och 10 BJ 90cm) hemskt drygt ihop men normalt inte en bra kombo.

Äh: tjejlåda is tjejlåda nuf said

marcusherou sa...

J: utveckla gärna ang vinklar tack. Är precis inne i en teknikmarklyftscykel så jag vill gärna ta del av denna kunskap om den råkar vara ny för mig.

Menar du rumpans pos? Underbenens vinkel mot ryggvinkel? För raka underben osv...

Jon Ivmark sa...

Vem fan har krokiga underben? ;)

Jon Ivmark sa...

Martin, utan standarder så tror jag inte CF skulle locka alls lika mycket då en stor del av den lockelsen nog ligger i tävlingsmomentet. Därmed inte sagt att jag inte håller med dig.

marcusherou sa...

Suck... Vertikala... :)

David Englund sa...

Martin:Bra skrivet, du har helt rätt(även om jag skulle behöva 40cm för att få bra flyt =))

Joen:Jepp, men som jag jag skrev så påverkar kroppsformen också. Man vill få så mycket "kropp" bakom stången som möjligt när man marklyfter. Med min långa rygg så skulle mina axlar vara långt framför stången om jag skulle starta med högre höft. Kolla in min startposition på lyften, axlarna är precis framför och då startar jag ändå med rätt låg höft.
Jag startar ännu lägre miv en vändning.

Marcus:Se ovan

Jon:Helt rätt skrivet av dig med, utan standarder skulle CF förlora en stor del av sin charm.