söndag 14 november 2010

CrossFit SM 2010-En fantastisk lördag!

Klockan ringde sådär okristligt tidigt vid 6-snåret på morgonen, upp för vanliga rutiner 8 dl kaffe o.s.v.
Kände mig inte så sjuk som jag hade känt mig dagen innan, men inte helt frisk heller.

På plats i solnahallen 07.00 var det iaf invägning det första som gjordes, jag vägde in på hela 71,2 kg då jag hade laddat med 1,2kg sötpotatis och 1kg köttfärs på fredagskvällen.

Började värma upp som vanligt med rörlighetsträning samt C&J 20-80kg

Pass 1 ca 09.15

Inom 5 minuter, Etablera: 1RM Squat Clean & Jerk

Inledde med 90kg lätt, 95kg hamnade lite långt fram så vändningen blev svintung stöten som vanligt lätt. Eftersom 95kg hade varit så tungt så trodde jag inte riktigt på mer, men var ju tvungen att testa 97,5kg då jag hade 3 min kvar. Satte lyftet mycket bättre och det kom upp riktigt lätt(nåja). Hade jag haft 100kg på istället så hade jag troligtvis satt det, det hade varit kul. Oavsett ett nytt PR, nice!



Det var för pass 1 som invägningen spelade roll, vikten som man lyfte skulle delas med kroppsvikten vilket gav mig en poäng på 1,369. Detta gav mig en fjärde plats i event 1.

Tycker att regeln med lyftet/kropsvikten både var bra och dålig.
Bra för att den gjorde tävlingen mer rättvis, då det tidigare upplägget som jag nämnde i onsdagens inlägg gynnade större tyngre personer. Nu gynnade pass lätta och starka personer, pass 2 tunga och starka och pass 3-5 var både kroppsviktsövningar och fasta vikter.

Däremot tycker jag inte att kroppsvikten ska påverka poängsättningen i CF-sammanhang. Lådan som du ska lyfta kommer inte vara lättare bara för att du väger mindre, så är det ju i verklige livet.
Det kanske hade varit bättre att haft ett annat alternativ i pass 2 istället, tex AMRAP HSPU på 3min eller liknande. Dock inte lika publikvänligt kanske, inga stänger som slängs i backen med brak :)


David och Goliat(Monster-Jon aka tabata-daddy) snackar taktik och om hur lätt det kommer att bli!

Pass 2 (direkt efter pass 1)

På 3 minuter: Max antal Clean & Jerk Anyhow (60kg)

Vändningen var tvungen att göras hela vägen till fullt stående innan man fick påbörja överstöten.
Kände snabbt här att jag inte var fullt frisk, pulsen steg mycket snabbare än vanligt. Det var flåset som begränsade mig här. Positiva här var att det var första gången jag inte tyckte vändningarna var särskilt tunga, jag bara slet upp dem från marken. Pushjerkade också hyfsat konsekvent, jag börjar lära mig kanske :)

Fick ihop 19st totalt vilket jag är nöjd med, fick några bortdömda. Vet inte varför faktiskt. 19 st gav mig 42:e placering vilket var lite surt, för om jag hade lyft den 1 gång till så hade jag fått en delad 33:e placering istället!

Pass 3 ca 11.30

3 varv av på tid:

14 CTB pull ups

7 power snatch (50kg)

35 double unders

Det här passet var det som jag visste att inte skulle prestera något vidare i. CTB-PU är jag väl ok på, men så fort att började köra i ställningen så gungade som fan. Kom ur rytm hela tiden. Körde dem ändå rätt snabbt och obrutet första rundan, bröt dem rätt mycket resterande rundor.
Rycken delades upp 4-3 första rundan för att sedan endast köra singlar. Jag var riktigt snabbt fram till första varvet DU's iaf. DU's gick något bättre än vanligt vilket inte betyder att de gick bra. Sista varvet fick jag faktiskt bryta dem för att jag var slut metabolt och inte pga tekniken. Det här passet kände jag mest av att jag itne var fullt frisk(eller så kanske jag har så dåligt flås nuförtiden)
Fick en sluttid på ca 8:44min vilket placerade mig på 26:e plats vilket gjorde att jag klarade mig vidare till pass 4.



Pass 4 ca 14.15

Max antal varv på 15 minuter av:

6 muscle ups

25 m sandbag run (25kg),

12 overhead squats (40kg)

25 m sandbag run (25kg)

Det här passet passade mig riktigt bra förutom att det var så långt. Tog det lugnt så att jag inte skulle dö av syrebrist i ett tidigt stadium. Det hjälpte inte som man kan se på bilden. Bröt MU 3-3 förutom näst sista och sista varvet. OHS obrutet alla varv förutom nästa sista som jag bröt 7-5.


Lisa Bäckman lyckades verkligen fånga mitt lidande på bild



Resultat:6 varv+1MU

Vann mitt heat och placerade mig på 7:e plats på det passet och 15:e plats på SM och på 18:e plats i den internationella klassen.
Roligt nog så fick jag och Chris delad 15/18 plats! Nämnde jag att vi brukar tävla mot varandra under träningspassen? :) Då brukar han iof sopa banan med mig men det är en annan historia...
Jag placerade mig rätt högt över förväntan och är riktigt med att komma på 18:e plats av 68 deltagare,speciellt när det var så hög nivå på atleterna.

Riktigt bra arrangerat, var solklart när vilket heat skulle gå, det var bra info inför passen vad som gällde både för åskådare och atleter och det var väldigt roliga och tuffa tävlingsmoment!

Tack alla arrangörer, deltagare, domare,funktionärer och åskådare som gjorde denna dag möjlig!

Nu blir det inget flås på ett tag för mig, måste bli helt frisk nu.

Kosten 13/11
09.15 Pass 1+2
09.30 lite brownie,vispgrädde,1 apelsin, russin
11.30 Pass 3
11.45 Lite brownie,vispgrädde,russin,1 apelsin
14.15 Pass 4
14.35 Lite paleopannkakor med hemmagjord sylt
18.00 2 riktigt kalla öl som hämtade från bilen, perfekt att ha något att dricka när det var dags att se på finalen.
21.30 5st 100g hamburgare med blandad sallad, dressing och ost. S-mynt

11 kommentarer:

marcusherou sa...

Fantastisk dag och en skön berättelse.

Du gjorde jäkligt bra ifrån dig. Kolla finalen tror alla vägde 80+

Att jag satte 6+4 beror nog på att jag är tung = jag fick vila med säcken och så ääääälskar jag ju tydligen amraps :)

Nästa år väger jag 5% mindre och är 10% starkare, då jävlar :)

Bear sa...

Hahaha, skrev du 4 eller 5 gånger att du inte var riktigt frisk? Mycket imponerad av din insats oavsett David, helt awesome, men bär säcken över nacken för tusan! ;)

Ang kroppsviktsdiskussionen så var HSPU det första jag tänkte på.

Jonna sa...

Strålande presterat David!! Tror du var den som var snabbast igenom alla mu's i pass 4. Någon bonus ska väl allt nötande ge :) Säger inget säkert, men jag är inte övertygad om att du sett rätt i reultatlistan... Kolla av när den kommer upp på CFN!

Unknown sa...

Vilken rolig dag David!
Fina bilder och bra berättat.
Snyggt att sätta nytt PR när det väl gäller, bäst under press.

Anonym sa...

Sjukt bra jobb! Att du höll ditt tempo hela vägen i fyran är riktigt imponerande och perset ser ju faktiskt "lätt" ut det med! :)
Grattis till en fantastisk placering, (hehehe)!

Martina sa...

Strålande bra jobbat och stort grattis till PB! Grymt starkt för en sån liten människa :)

Malin sa...

Galet bra David!! Dina MU's såg fjäderlätta ut jämfört med de flesta andras.

Det var extremkul att vara där och kolla och jag har återigen fått kvitto på att jag gjort rätt i val av PT :-) nästa år, då jävlar...

David Englund sa...

Marcus: Tack! Du var grym du med, synd på repklättringen bara!

Jepp, jag har också tänkt på att utveckla ett erotiskt förhållande till AMRAPs, det verkar ju fungera :)

Snackar vi procentsatser så gällerer 5% tyngre och 20 % starkare för mig:)

Björn:haha, ja det var ju du som påpekade att jag skulle spela det kortet ju!
Jag tror jag fick mer luft genom att bära den över en axel faktiskt, även om det inte märktes då :)

Jonna:Grymt presterat av dig med, utan dig hade inte tävlingen blivit så pass felfritt som det blev!

Sam:Tack, jepp har gjort det 2 ggr nu, en väldigt skön känsla ger mer självförtroende inför nästakommande tävlingar. Dags fr dig att tävla snart?

Chris:Jo, jag tror att det var något specielllt med den placeringen, var något med att den snyggaste skulle komma på 15:e plats :)

Martina:Tack! Bra jobbat själv, hoppas du hade en lika bra dag som mig!

Malin:Tack, jag gillar att du har börjat använda CF-tugget :)
Synd med armbågen, men jag hoppas att du blev taggad för nsta år?

Erika Jonsson sa...

Uuunderbar dag! Vilken prestation David! Hade du längtat efter hambugare länge eller? Kram

Unknown sa...

Alltså helt super!!!

David Englund sa...

Erika:Haha, nä du så där ser faktiskt en vanlig måndag ut! Men S-mynten däremot... :)

Sarah:Visst var det, ännu mer taggad nu?