måndag 2 september 2019

Avlastad löpning och serie 3

serie 3

Lördagen 31/8

Min sämsta tävling resultatmässigt någonsin, 82/110

Lyfte 78-80-82 105-110-miss överstöt på 113

Men ändå med en bra känsla, mesta jag har lyft sedan SM, nu kan jag våga bygga upp benen igen

Vägde galet lite också, 67,85kg, vet inte riktigt hur det gick till.

Söndag

Våran första bröllopsdag, vi började den med att springa rundan

23:26min

första gången jag sprang rundan sedan midnattsloppet, fokuserade inte på tempo utan en bekväm känsla och ett bekvämt löpsteg, nöjd med tiden.

Svårt att hålla igen på träningen när jag väl tränar men gjort det bra nu i veckan, borde kanske med facit i hand hållit igen lika mycket inför midnattsloppet, då benen kändes osedvanligt pigga inför löpningen

4 kommentarer:

Jocke sa...

Fascinerande hur flyktigt tyngdlyftning är. Inte så att du helt övergav styrketräning i de 6-7 veckor du forcerade löpning.

David Englund sa...

Ja det är verkligen märkligt, de är inte ens en sådan stor styrkekomponent i det heller för markstyrkan har varit väl godkänd under denna period och böjstyrkan helt ok.
Men som sagt, jag tror jag består av väldigt mycket typ I fibrer i min Underkropp och så fort de blir stimulerade frekvent av tex löpning så försvinner det där sista viktiga panget i lyften hos mig, som sagt det jag känt blivit mest lidande är jerksen och det är ju bara vertikal kraft uppåt.

Jocke sa...

Jag vet att jag har läst om ganska snabb fibertypsövergång i samband med uthållighetsarbete hela dagarna (militär skidmarsch = triceps)

Men undrar om det inte är rimligare detta är nervbaserat? CNS dämpar signalerna för bättre ekonomi men kan då inte längre få ut allt på 0.1 sek.

David Englund sa...

Absolut, låter rimligare,därav böj mark Ok, långsamma lyft. Tror dessutom att jag är rätt neuronalt ineffektiv i grunden. Inte så snabb och brukar kunna göra rätt många reps nära 1RM.